Alla bråkiga b(r)okstäver!

Vi har ju länge jobbat med bokstäver på allehanda vis. Vi gillar bokstäver helt enkelt, de allra flesta av oss. Jag gillar att läsa, läser så mycket jag orkar och hinner. Maken är lite av periodare får jag säga, men vill ha lugn och ro om han ska läsa. Stumpan var tidigt en boklus och nu har bokintresset kommit tillbaka ganska bra, så hon tar gärna en bok och lägger sig och läser när hon vill vila lite. Även på skolan gäller samma, och hon stortrivs på biblioteket. Lilleman har nog bokstäver (och siffror) som lite av ett specialintresse nästan, och har alltid älskat bokstäver i alla former, färger och toner. Han ÄLSKAR böcker på alla sätt och vis, och säger själv att han lär sig bäst genom att läsa. Myset är lika som sina äldre syskon tidigt intresserad av bokstäver och läsning, så bokstäver är liksom en naturlig del av vår vardag.

När jag pratar med andra föräldrar om detta, så får jag många igenkännande kommentarer. ”Så är min son också!” ”Ja men precis, de där bokstavssångerna får man höra JÄMT!” ”Jajamen, bokstäver och siffror kunde hon när hon var två”. Jag kan tänka mig att de flesta barn skulle gillar bokstäver och siffror om de fick möta dem på rätt sätt ganska tidigt, och ”våra barn” kanske lite mer än andra just eftersom bokstäver och siffror är ganska konstanta och pålitliga. Så jag tänkte skriva ner några exempel på hur vi här hemma har jobbat med bokstäver.

Något jag tycker är synd, är att man så ofta fokuserar på bokstavsnamn istället för bokstavsljud. Visst, namnet är bra att kunna men det är ju helt klart bokstavsljudet som du faktiskt använder. När stumpan var liten hade vi inte kommit på det än, utan då lekte vi med bokstavsnamn så fort hon drog igång det. Hon benämnde dem alla när hon var två år ungefär, och gillade att peka och leka med dem. När hon var ca 4,5 år gammal började vi så smått testa lite läsuppgifter, och märkte då att hon – även om hon knäckte läskoden direkt – fick gå en liten omväg via bokstavsnamnet innan hon kom till ljudet och lätt fick ihop allt. Med lilleman som inte talade, så lekte vi massor med bokstavsljud! Vi körde bokstavspussel, härmade varandra, sjöng MASSOR av bokstavssånger – på både svenska, engelska, flamländska, ryska, franska, tyska och spanska… Visst var det blandat både bokstavsljud och bokstavsnamn, men bokstavsljuden var vi noga med att hålla levande. Logopeden trodde det var därför han lärt sig läsa så tidigt, men nu vet vi ju att han lärde sig läsa långt innan vi kom på att introducera bokstäverna… Han måste ha hittat de flesta bokstavssånger som finns på youtube, och rätt många favoriter har jag lärt mig och använt i lek under flera års tid. Här kommer naturligtvis också de närbesläktade siffersångerna, färgsångerna, formsångerna, prepositionssångerna osv också in på ett hörn… =D Vi har sjungit, dansat och stojat runt alldeles galna här hemma! Något vi inte gjort mycket av här hemma, men som vi pushat för i förskola och skola, är att forma bokstäver med lera, eller bygga dem av annat material för att förstärka den spatiala förståelsen av dem.

Vi har också lekt med bilder på bokstäver, bokstavspusselbitar, skumplastbokstäver, och vi har lekt med alla roliga bokstavsappar – där kanske Letter School har varit den som hållit längst i vårt hus. Men det finns ju otroligt många andra fina bokstavsappar, sånt man kan leka runt bara genom att turas om, göra roliga ljudeffekter till och allehanda tokerier. Med lilleman så är det nog så, att när allt annat har slagit fel så har vi nästan alltid kunnat återvända till bokstäver och siffror i kombination med musik – så har det funkat. I de här lekarna, där barnen har varit otroligt engagerade, har vi kunnat träna på nästan vad som helst. Allt går att lägga in i den lek där motivationen är som högst! De bästa bokstavssångerna har vi också kunnat använda som motivation och förstärkning i en massa andra aktiviteter.

Myset, började ju också tidigt. Men med henne har vi verkligen inte stressat det hela, eftersom det var så tydligt att hon förstod och hade koll riktigt tidigt men ändå hade visuella svårigheter som gjorde läsningen lite stökig. Det kommer gå alldeles bra för henne när hon väl är där, och när hon själv pushar så hakar vi på även nu. Framför allt har det resulterat i lite nya bokstavsböcker alldeles nyligen, bland annat några av Carin Wirsén – Ahmed Anka och Ödlan Örjan, samt Liten skär och alla bråkiga brokstäver. Hon tycker ju att böcker är jätteroliga, även om hon gärna växlar dem med allt möjligt annat också. Och lilleman har ju fått världens kick av alla dessa bokstäver så han går omkring och tjatar om Ahmed Anka halva dagarna..! =) Han gillar nog också att han får berätta för myset vilka alla bokstäverna är, om hon nån gång glömmer någon…

Båda böckerna är skrivna på rim, med härlig rytm och alla härliga bokstäver. Ahmed Anka ger alla djur en varsin vers i stil med ”Ahmed Anka bor på en planka”, och ”Bertil Bo bor i en sko”. Både lilleman och myset kan hela boken utantill, och ramsar på bra… Så fortsätter det ända till ”Ödlan Örjan bor i sörjan – var bor du..?” Det tog oss snabbt vidare till lite sociala frågor, och vi hamnade i en rolig rytm-lek kring ”jag bor i xxx, var bor du..?” (och alla medföljande diskussioner kring var alla bor..) ”jag heter xxxx, vad heter du…?” (och diskussionen kring namn, smeknamn, och skillnaden mellan namn och tex könskategori) och ”jag är xxxx år, hur gammal är du..?” (i kombination med diskussion kring hur gamla alla är, hur man skriver det och vad det innebär). Så sanslöst enkelt, men tokroligt då det kombineras med rytm och lite bus, och kanske lagom repetitivt för ungarna.. =) Det passade också lite fint in nu när stumpan har JAG-tema i skolan och håller på och utvidgar informationen om sig själv och sin familj. Så, en så liten sak som några nya böcker fick oss att på ett jätteroligt sätt kunna jobba vidare på allehanda social information för stumpans del, det gav lilleman jättefina möjligheter att jobba på tal och fraser (vilket han verkligen utnyttjat), och det gav myset jättebra träning på bokstäver.

Kunskap av allehanda slag finns överallt… =)