TEMA Information till föräldrar

Neurobloggarna har tema ”Information till föräldrar” och jag tänkte dela med mig av det informationsbrev som vi skickade ut till föräldrarna i klassen när Stumpan gick i ettan.

”Hej alla föräldrar!

Vi har tyvärr inte möjlighet att delta i föräldramötet som planeras, men vill gärna passa på att dela med oss lite information om Stumpan. Vi vet ju inte hur mycket barnen undrar om henne; om att hon har eget rum, att hon har assistent, att hon har lite egna rutiner och deltar i klassen i ganska begränsad omfattning – men vi vill oavsett ta tillfället i akt att berätta lite mer.

Stumpan är en go, glad och skärpt tjej som egentligen skulle vilja kunna vara med mycket mer. På grund av en liten samling neuropsykiatriska diagnoser, så är det dock svårt. Stumpan har
autism – vilket gör att hon har lite svårt med kommunikation och med att uppfatta sociala regler och koder; att samtala och leka kräver så pass mycket koncentration att hon behöver träffa sina kompisar en och en eller möjligtvis två åt gången. Hon påverkas också mycket av hur andra mår och reagerar, och kan tex bli väldigt ledsen och rädd om någon annan är ledsen eller arg.
ADHD – vilket gör att hon har otroligt svårt för att sortera alla intryck hon möts av; hon klarar inte att höra vad läraren säger i klassen eftersom små ljud i omgivningen dränker rösten, hon klarar inte att hantera alla synintryck som hon möter i större grupp osv. Att vistas i gymnastiksalen med hela klassen vet vi inte ens om det kommer att fungera, då hon inte kan värja sig mot alla ljud.
språkstörning – vilket gör att hon ibland talar lite konstigt; hon får inte till grammatiken och hon beskriver saker lite annorlunda.
selektiv mutism – vilket innebär att hon har jättesvårt för att tala i de flesta sociala sammanhang. Det är som en extrem form av blyghet, där det bara låser sig och hon inte förmår få fram orden hon vill förmedla.

Eftersom Stumpan inte klarar att vistas i klassen hela dagarna, har hon tillgång till ett eget rum där hon har samma lektioner och gör samma övningar som de andra barnen. Det kan säkert tyckas konstigt för barnen att hon kan vara så pass duktig på att läsa och skriva men samtidigt ha så svårt för att prata, men så är det alltså. Så svårt för att prata som barnen i skolan uppfattar att hon har, har hon dock inte – hemma pratar hon hela dagarna om allt men det räcker att någon kommer på besök så kan hon nästan inte säga något alls. Utöver de vanliga lektionerna tränar hon lite extra både på sånt som hon har väldigt lätt för, och sånt som hon behöver träna mer på. Stumpan har sin assistent med sig hela dagarna, dels för att få pedagogiskt stöd då läraren inte kan vistas på två ställen samtidigt men också för att hon behöver lite hjälp med att få struktur på dagen och få chans att gå undan och vila från alla intryck. Stumpan älskar skolan, hon talar mycket om sina kompisar hemma och vi hoppas att hon ska få fortsätta att själv känna efter hur mycket hon orkar delta i klassens aktiviteter. Alla former av smågruppsaktiviteter ökar förutsättningarna för henne att vara med sina kompisar, och vi letar hela tiden efter små anpassningar som kan göra det möjligt för henne att delta på sina villkor.

”Vad säger vi om barnen frågar?”
Den frågan får vi ibland, och det är helt ok att berätta för barnen att Stumpan har autism, ADHD, att hon har svårt med språket eller att hon är otroligt blyg. Vi önskar gärna att ni är tydliga med att det inte är någon sjukdom hon har, då hon är helt frisk och mår bra. Hon fungerar helt enkelt lite annorlunda på flera sätt. Många saker som andra barn har lätt för, måste hon koncentrera sig mycket på för att klara – såsom att vistas i olika rum, att lyssna när någon pratar, att bearbeta synintryck. Andra saker som andra tycker är svårt, klarar hon utan att tänka – såsom att komma ihåg saker hon förstår, läsa/skriva, kunna namn på växter, djur osv. Hon lär sig på ett lite annorlunda sätt, men på ett sätt som många andra barn också skulle ha mycket nytta av att få lära sig på – hon behöver se och göra istället för att bara lyssna. Om barnen följer med Stumpan till grupplektion, innebär det absolut inte någon förenkling av saker utan bara att de får chansen att lära sig i en mindre grupp, med en otroligt genomtänkt pedagogik som gynnar alla. Vi hoppas att alla kan se det värdefulla i att barnen delar med sig av sina styrkor till kompisar, och i gengäld kan få hjälp med sånt som de själva tycker är svårt. Vad som kan vara bra att förklara för barnen, är att Stumpan gärna vill bli ”inbjuden” till saker men har svårt att ”svara” om de frågar henne saker eller är lite för snabba/nära. Det kan vara bra för dem att veta sånt som att Stumpan mår bra när det är väldigt få barn samtidigt, och att hon blir extremt stressad av plötsliga, oväntade intryck.

Om det är något ni undrar, så får ni väldigt gärna höra av er till oss och fråga. För oss är det här över huvud taget inget konstigt! Stumpan är en härlig person, hon har två småsyskon som också har autism och som är lika intelligenta och empatiska som Stumpan själv – och hon har en pappa med Aspergers syndrom =D. I vårt hem är autism vardagen helt enkelt. Så fråga hellre en gång för mycket, än en gång för lite. Finns intresse eller behov, så kommer vi gärna en annan gång och berättar mer eller förklarar – för föräldrar eller barn. Kontakta oss helst via mail, då vår mycket intensiva vardag gör det svårt att tala i telefon..!

Med vänlig hälsning
X -mailadress
Y -mailadress”

Så valde vi att göra. Vi har tråkigt nog inte fått någon egentlig respons på detta, men på omvägar har jag hört att flera av föräldrar verkligen uppskattat det och tyckt att det varit ett mycket bra initiativ. Vi kommer troligtvis att uppdatera informationen lite, eftersom allting ju utvecklas och förändras. Hittills tycker vi dock att detta har räckt. Stumpan jobbar sig mer och mer in i klassen, så nya frågor kommer garanterat att fortsätta dyka upp!