Attention, Balance and Coordination – the ABC of learning success

Japp, det var dagens val av bok. Han har vĂ€ldigt bra smak min kille.. 😉 Han sĂ€ger att han inte förstĂ„r exakt varje ord jag lĂ€ser (gissar att det gĂ€ller oavsett om jag lĂ€ser pĂ„ svenska eller engelska eftersom det Ă€r facklitteratur det handlar om), men helt klart sĂ„ pass mycket att han förstĂ„r innebörden i innehĂ„llet. Jag frĂ„gade om han tycker att det Ă€r intressant, och han svarade ”ja, och jag tycker framför allt att det Ă€r bra för att det faktiskt Ă€r sant”. Han Ă€r som jag sa igĂ„r ganska kritisk till mĂ„nga tankar om hur barn med autism ”Ă€r” och ”fungerar”, och han kan bli ganska irriterad över dĂ„liga ordval hos ”förstĂ„-sig-pĂ„are” av diverse slag. Men vissa böcker, som Sally Goddars Blythes böcker och tex Bodashinas bok om sinnen och perception, det Ă€r sĂ„na böcker som jag tror att han gillar ganska rakt av. Jag Ă€r pĂ„ vĂ€g att skriva mer om detta i ett lite annat sammanhang hĂ€r pĂ„ sidan, men jag tĂ€nkte att jag ville dela med mig av ett kort och tĂ€nkvĂ€rt parti.

”By their very nature, symptoms of specific learning difficulties tend to cross diagnostic boundaries, with different categories sharing a number of symptoms in common. This is because common neurophysiological functions which feed and control postural mechanisms are fundamental to higher cognitive processes. They affect developmental aspects of motor, vestibular and postural functions including
– visual and acoustic sequence processing;
– inadequate perception;
– graphic representation of geometrical forms;
– confused spatial organization;
– poor short-term memory;
– clumsiness;
– deficits in surface and deep structure language.

While the individual features of each category are unique to the condition, there is often an overlap in many presenting symptoms (co-morbidity). When areas of shared dysfunction are present, they are indicative of immaturity in the functioning of the CNS (central nervous system).”
Sally Goddard Blythe (ABCÂŽs of learning success)

IÂŽm just saying, att det Ă€r mycket intressant att tĂ€nka i de banorna och sen tĂ€nka var forskningen idag befinner sig. Och framför allt Ă€r det intressant att tĂ€nka pĂ„ hur vi ska klara att möta behovet hos alla de barn och förĂ€ldrar som idag söker stöd, oavsett om de passar perfekt in i en specifik diagnosmall eller inte. Gillberg har goda tankar, jag kanske ska skicka honom en bok..? 😉