Mer kost!

KOSTDec 03 20130 Comment

Ok, är ni inte ute och letar recept-tips så är det ok. Men här kommer några..

Julgröt!
Koka julgröten på kokosmjölk och mandelgrädde! Testade igår, och den är jättegod..! Ok, rätt mäktig så vi hade nog kunnat späda med vatten lite också, men den funkar. BÅDE stumpan och myset åt med god aptit, och MAKEN godkände den..!

Syrade grönsaker!
* försök sterilisera burken, allt behöver vara rent. Gärna koka, men jag har fått diska också i hett vatten, eftersom burken inte går ner i nån kastrull…
* koka lite vatten en stund, utan lock på, för att koka bort kloret i vattnet, låt det sen svalna
* skölj grönsakerna, men skala tex INTE morötterna eftersom probiotikan då blir bättre. Använd naturligtvis bara ekologiskt. Jag satte härom dagen på en sats med vitkål (enklast), morötter, rödbetor, och en lite klyfta vitlök. Man kan välja själv om man strimlar eller kör större bitar, men det är enklare och snabbare med strimlat.
* lägg grönsakerna i en bunke, och salta dem lite så saltet får dra ut lite vätska. Krama och stöt lite, så de blir ordentligt fuktiga. Hur mycket salt? Räkna 1 msk på 1 liter vatten. Mina satser är inte så stora (har ingen stor kruka – än) så jag kör 1/2 msk salt och 1/2 liter vatten).
* När grönsakerna är ordentligt saftiga så lägg dem i burken, och pressa ner så gott du kan. Så lite luft som möjligt där nere liksom. Töm på vattnet. Lägg längst upp ett ”lock” av ett vitkålsblad och på det en tyngd så att allt håller sig under vattenytan. Vattnet ska täcka bra. Upp till kanten måste det finnas lite luftutrymme, så allt kan expandera vid jäsningen.
* Ställ det mörkt (ex under en papperskasse) i rumstemp. Efter 1-2 dagar börjar det hända saker, och då kan man få lätta på locket (man behöver alltså ha ett riktigt tättslutande lock) då och för att lätta på trycket. Efter några dagar kan man sen ställa ner i en källare eller in i kylen, då har allt verkligen tagit fart. Funkar att börja äta direkt, men blir ju bara bättre om man väntar ett tag. Skulle tro att 14 dagar räcker bra för att få ordning. Grönsakerna ska hålla i alla fall en månad i kylskåpet när du har öppnat..

Jag ska testa med buketter av broccoli och blomkål, samt små bitar morot till ungarna. Hittills dricker de spadet, fyllt av bra probiotika!

Kokostoppar!
Ta ett vanligt recept på kokostoppar, men byt smör mot kokosfett, och skippa sockret. Söta lite LÄTT med honung, och använd linfröslem (bra äggersättning, helt enkelt låta linfrö stå och svälla i vattnet – sila bort fröna och använd 1 msk slem istället för ett ägg) istället för ägg (om du nu inte kan äta ägg…). Om du vill kan du lägga i lite vaniljpulver. Låt svälla en liten stund innan du följer direktiven på temperatur och tid i ugnen. Mums!

Grönkålschips!
Otippat gott faktiskt, fick tipset av Sabina!
Googla receptet kanske? Man delar bladen i mindre bitar, skär på stjälken. Lägger dem på en plåt, ringlar över lite olivolja och gnuggar in denna riktigt. På med LITE salt (blir snabbt mycket salt-smak). In i ungen, jag ställer helst in dem när ugnen är nästan kall, och ställer den på drygt 175 grader. Enligt receptet ska det vara lite varmare vill jag minnas, men de brändes då. Svag värme lite längre tid gör dem hela frasiga, och rätt goda. Myset äter med god aptit!

Annars är ju rotsakschips en höjdare. Vilka rotsaker som helst, tunt hyvlade och utlagda på plåt. Ingnuggade med olivolja eller kokosolja, sen kryddade med vitlökssalt och svartpeppar. In i ungen på svag värme över natten. Gott!