Kroppen är fantastisk!

Vi har funderat en del över stumpans läsning på slutet. Hon läser mycket bra för åldern, men vi har upplevt att hon återigen fått ”kämpa” lite mer för det. Hennes tendens att spegelvända är helt borta (TLR) men att svårigheterna med att kasta om bokstäver och ha lite svårt med att följa raden har känts större. Så, jag tog och testade hennes ATNR igår kväll och JISSES..! Den ska enligt planen verkligen vara på väg upp nu till sin kulmen, så det stämmer helt och hållet, men jag blir ändå lika fascinerad varje gång det ”går som det ska”… =D Det är så häftigt att det helt och hållet följer teorin! Jag behövde bara testa det första och enklaste testet, där hon brukar ha svagast utslag (finns flera tester för samma reflex), för att få ett jättestarkt svar. Så jag hoppas nu verkligen att detta innebär att de sista resterna av mororeflexen och TLR är på väg att ge med sig… Tills vidare ska vi vara lite noggrannare igen med att hon ska använda sina glasögon, och vi har informerat skolan om att detta nu gäller – så de inte börjar fundera vad som händer. Med lite tur, så kanske läget är ett helt och hållet annat gällande läsningen redan när hon börjar i andra klass. Jag är så GLAD att vi kom igång i tid! Hade hon haft sina visuella svårigheter kvar, i tillägg till de vestibulära svårigheterna OCH de övriga diagnoserna så hade hon utan tvivel fått en dyslexidiagnos till slut. Läsförståelsen hade också varit ett stort problem, vilket ju påverkat det mesta. Egentligen, när man tänker efter, hade nog inget i skolan funkat utan den här träningen…

Lilleman fortsätter kämpa med mororeflexen och TLR, och han har onekligen en turbulent period just nu. Det är riktigt tuff träning för honom, men den ger också resultat. Han får tampas rejält med alla de här bitarna, eftersom hans vestibulära funktion var så svag inledningsvis. När vi började hade han bara nån enda eller ett par reflexer som var stark egentligen, vilket var helt annorlunda än stumpan. Men det berodde helt enkelt på att allt var underutvecklat. Nu driver han sig framåt, igenom alla de jobbiga faserna, mot ljuset i slutet av tunneln. Då och då fortsätter det att poppa upp tillfällen där han imiterar spontant i sociala eller andra situationer, vilket under alla år tidigare har varit omöjligt med stort O… Jag försöker filma sekvenser lite då och då så att vi verkligen ska kunna följa utvecklingen, men det är svårt att komma ihåg det så ofta som jag skulle vilja… =) Jag skulle verkligen vilja kunna visa alla tvivlare sen.
Vi börjar längta lite efter våren nu, så vi får lite större möjligheter till den generella motorikträningen. Sen måste jag ta och borsta av min kreativa sida igen, och hitta på lite rolig problemlösning. När man kommit en bit på väg, finns ju helt enkelt många fler roliga saker att träna på!

Myset, har jag nu testat ganska ordentligt. Hon har som sagt en mycket stark TLR, både framåt och bakåt, vilket vi märker påtagligt framför allt när det gäller den visuella biten. Men vi jobbar just nu på mororeflexen i hennes fall, lite anpassat eftersom hon inte klarar så intensiv träning. Den vi kör räcker ändå för att hennes normalt sett ganska yviga humör ska bli ÄNNU yvigare, och för att hon ska sova som en kratta på nätterna… zzzzz… Hon behöver helt klart, precis som stumpan, gå igenom sin moro-fas ordentligt och få den reflexen lite mer under kontroll innan hon klarar att göra något annat. Det vore också bra om vi hann komma en bit på den vägen före sommaren, för tjejen är fortfarande väldigt rädd för allt vad gungor heter. Med en lite svagare mororeflex, skulle vi få möjlighet att stimulera vestibularis på ett helt annat sätt. Sen, till hösten, måste vi verkligen få förskolan att ta hennes perceptuella svårigheter på allvar… Hon är så ”duktig”, kapabel, på många områden att man väldigt lätt glömmer den här delen av problematiken. Det skulle kunna skapa en hel del problem för henne, och är något vi högljutt måste lyfta för personalen på förskolan. I hennes fall märks det ju inte på samma sätt i läsningen tex.. Nog för att JAG märker det tydligt i hennes läsning, men det är ju bara för att jag vet att hon skulle läsa jättebra redan nu utan all reflexpåverkan. Andra tycker ju att det helt och hållet är en icke-fråga, med barn som inte kan läsa vid inte ens fyra års ålder.